Jumaat, 9 Julai 2010

Intro Bangsa Yang Hilang ( The Lost Tribe )

"...sent them away from his son Isaac to the land of the east."

(Genesis 25:6 New International Version)

Di atas adalah ayat-ayat paling misteri dan tersembunyi rahsia berusia beribu-ribu berkenaan satu bangsa pengembara.

Satu bangsa purba yang pernah hidup dikalangan bangsa hebat lain seperti Akkadia, Babilon,Sumeria, Mesir Firaun dan Kerajaan Judea.

Satu bangsa yang pernah hidup di lembah terasing di Tibet berlatarbelakangkan Banjaran Himalaya yang agung,si Mahameru yang selalu dimimpi-mimpikan oleh bangsa ini di sepanjang hayatnya.

Satu bangsa yang menyimpan rahsia Shangri-la dan makhluk Yeti yang setia...

Satu bangsa yang bersifat mistik dan spiritual,tabah menghadapi segala dugaan,kesakitan,airmata dan penghinaan.

Satu bangsa agung yang pernah mengharung kehangatan padang pasir, ribut salji dan hujan petir dalam pengembaraannya ke hujung dunia "Semenanjung Tanduk Emas"

... Tanah Yang Dijanjikan (Promised Land)...


Siapakah bangsa misteri ini?

Mistik file



Peristiwa Israk dan Mikraj

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj
Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

Kredit to http://www.al-azim.com

Sejarah bangsa Yahudi (bab 11)

Bab 11

Penerapan riba merupakan inovasi terbesar oleh Yahudi yang bertahan ratusan tahun dan riba pula menjadi malapetaka umat manusia saat ini. Kekuatan ekonomi negara-negara maju saat ini sangat bergantung pada sistem perbankan riba ini, dan disebalik itu semua adalah Yahudi merupakan watak utama pencipta “riba halal” sebagai pusat ekonomi dunia.

Sistem riba yang telah diterapkan oleh Yahudi ketika Islam belum datang di kota Madinah menjadi tidak bermaya ketika Nabi Muhammad menerapkan sistem peminjaman dan perekonomian yang sangat bertolak belakang dengan sistem riba. Akibatnya adalah sistem pasar umat Islam lebih berkembang daripada sistem pasar Yahudi yang lebih bersifat monopoli dan kapitalis.

Konsep kapitalis ini sebenarnya sudah ada di zaman Nabi Muhammad namun saat itu belum wujud teori dalam sebuah ilmu pembelajaran ekonomi. Walau demikian, Yahudi telah menerapkannya untuk mencari untung (kata lain dari penambahan modal) secara tidak adil.

Nabi Muhammad ketika berada di Madinah, beliau tidak hanya membangun masjid sebagai pusat dakwah Islam, tetapi juga membuat sistem perekonomian umat dengan membangun pasar untuk umat Islam. Yahudi melihat sistem pasar ini jelas menjejaskan mereka, tetapi di hadapan Nabi mereka bermuka manis. Mengapa demikian?

Mereka resah dan gelisah (perasaan ini berterusan terhadap Nabi dan umatnya hingga mereka melanggar piagam Madinah), kerana sistem yang mereka bangunkan selama ini dikeji oleh Nabi tetapi di sudut lain mereka tidak berani beradu debat mengenai riba ini.

Berikut disajikan ayat-ayat yang ada dalam Taurat berkaitan dengan riba:

Keluaran 22: 25
“Jikalau kamu memberi pinjaman wang kepada umatku, iaitu kepada orang miskin yang ada di antara kamu, maka jangan kamu mejadi baginya sebagai penagih hutang yang keras dan jangan ambil bunga daripadanya.”

Imamat Orang Lewi 35-37
“Maka jikalau saudaramu telah menjadi miskin dan tangannya gemetar sertamu, maka hendaklah engkau memegang akan dia, jikalau ia orang dagang atau orang menumpang sekalipun supaya iapun boleh hidup sertamu”
“Maka jangalah kamu mengambil daripadanya bunga atau laba yang terlalu, melainkan takutlah kamu akan Allahmu, supaya saudaramu boleh hidup sertamu.”
“Jangan kamu memberikan wangmu kepadanya dengan makan bunga dan makananmu pun jangan engkau berikan kepadanya dengan mengambil untung.”

Mengapa Yahudi melanggar akan syariat riba ini yang ditetapkan kepada mereka melalui Nabi Musa?

Adalah ayat yang membolehkan riba ini, tetapi ayat ini bercirikan rasialis yang mana orang Yahudi boleh menerapkan riba kepada orang non-Yahudi. Ayat ini benar-benar “seiras” Talmud dan ayat ini boleh dicurigai sebagai inovasi rabi Ezra ketika menulis Taurat. Berikut ayat yang dimaksud.

Ulangan Fasal 23 ayat 20:
“Maka daripada orang lain bangsa boleh kamu mengambil bunga, tetapi dari saudaramu tidak boleh kamu mengambil dia, supaya diberkati Tuhan Allahmu akan kamu dalam segala perkara pegangan tanganmu dalam negeri, yang kamu tuju sekarang hendak mengambil dia akan bahagianmu pusaka.”

Ayat inilah menjadi senjata mereka dalam menerapkan riba kepada non Yahudi. Dan disebaliknya ada semangat zionis yang diterapkan dalam sistem perbankan dunia,
Walaupun telah ada bank syariah dengan semangat menghilangkan praktik simpan-pinjam ala riba tetapi sebenarnya sistem perbankan ini belum lagi terlepas dari jeratan perbankan dunia ala Yahudi. Mengapa demikian? Hal ini disebabkan sistem peredaran wang masih dalam bentuk bank note yang merupakan inovasi terbesar ala Yahudi dalam pertukaran di dunia jual-beli. Dan wang bank note ini masih tetap dikawal oleh Yahudi baik dalam bentuk Dollar, Euro maupun Pondsterling.

Berbeza dengan zaman Nabi, yang mana Yahudi berputih mata dengan sisitem riba kerana pada saat itu belum ada wang dalam bentuk bank note melainkan dalam bentuk emas dan perak atau dinar dan dirham. Dan sebenarnya inilah alat pertukaran jual-beli yang benar dan bukan dalam bentuk bank note yang dicetak dengan sangat murah dari segi kos percetakannya di Amerika dalam bentuk dollar tetapi menjadi sebuah kertas yang bernilai berlipat ganda bagi mata wang lain, termasuk ringgit, walaupun kos percetakan antara dollar dan ringgit tidak jauh beza. Sebuah sistem jual-beli yang tidak adil dan dalam jual-beli dengan sistem yang tidak adil atau berimbang ini juga disebut dengan riba.

Berbeza dengan penggunaan emas dan perak yang mana nilai jual-belinya tetap sama di dunia manapun. Tetapi ini jelas mahu dihindari Yahudi. Sebagai alasan bahawa sistem jual-beli dan pasar tetap berasaskan emas dan perak maka mereka membuat peraturan bahawa bank tetap membuat bank note dengan menyesuaikan simpanan cadangan emas dan peraknya. Maka tidaklah menghairankan jika negara besar seperti Amerika yang sistem ekonominya ala riba Yahudi ini rakus akan membayar bank note bagi emas dan perak sebagai penguat di balik peredaran bank note sesebuah negara, yang sebenarnya tidak ada ertinya sama sekali bagi negara lain. Hal ini disebabkan mereka menguasai emas dan perak sementara negara lain diberi kertas ala cetakan moden tetapi jauh nilainya dari nilai emas dan perak.

Dengan sistem ekonomi ala riba ini maka tidaklah menghairankan jika begitu ramai pelaku ekonomi yang berjaya secara luar biasa dengan kekayaan yang mengkagumkan. Ramai orang-orang kaya dalam daftar orang kaya di dunia..adalah keturunan Yahudi

Sejarah Bangsa Yahudi (Bab 10 sambungan)

Sejarah Talmud dan Kaitannya dengan Zionis

Zionis adalah akidah dan manhaj Yahudi yang tertera secara global di dalam kitab Perjanjian Lama dan secara terperinci di dalam Talmud. Akidah dan manhaj zionis ini yang berdiri atas keyakinan bahawa bangsa Yahudi adalah bangsa yang paling utama di dunia, mereka berdalilkan kepada perintah Tuhan kepada Nabi Ibrahim as untuk meninggalkan negeri asalnya yang terletak antara dua sungai menuju negeri Kan’an untuk menetap di sana. Ini menurut keyakinan mereka yang dipelopori oleh Rabi Ezra bahawa Kan’an (Palestin) adalah milik mereka, dan bukan milik bangsa lain meskipun nama Palestin adalah diambil dari bangsa Philistine yang mendiami tanah Kan’an sebelum Bani Israel.

Nama gerakan ini diambil dari sebuah bukit Sion. Falsafah Zionis memandang bahawa orang Yahudi tidak akan menemukan jati dirinya kecuali di negeri Israel, dan juga Allah tidak akan disembah kecuali di negeri Israel. Zionis yang diasaskan oleh Rabi Ezra yang melihat Bani Israel tercerai-berai setelah hancur oleh bangsa Babilon dan mendapat izin dari kerajaan Parsi, adalah semangat pengembalian bangsa Yahudi ke tanah Palestin untuk mendirikan kerajaan Israel Raya.

falsafah Zionis berdiri atas pemikiran fanatisme terhadap ras Yahudi dan atas tafsiran pembangkangan Yahudi, iaitu tidak taat kepada Yahweh (Nama Tuhan agama Yahudi) dengan cara mengkhianati bangsa atau ras Yahudi dan bercampur dengan bangsa Goyim (nama panggilan orang non-Yahudi oleh Yahudi), lalu memakai adat istiadat mereka.

Zionis juga berpaksi atas pemikiran tentang adanya suatu kelompok Yahudi yang tidak berdosa, tidak mengkhianati ras Yahudi, dan hanya memperhatikan kepentingan Yahudi, lalu Yahweh akan mengirim seorang penyelamat (messias) atau orang yang mendapat petunjuk (al mahdi) pada mereka untuk mengembalikan kerajaan Israel Raya. Sang penyelamat ini akan kembali membangun sebuah kerajaan teladan yang wajib direalisasikan agar keadilan di dunia dapat ditegakkan, lalu Yahweh akan redha kepada mereka sehingga bumi akan mengeluarkan susu dan madunya.

Zionis tidak hanya terhasil dari penafsiran salah akan Taurat (Taurat yang dimaksud ini adalah “karya” dari rabi Ezra dan Nehemia), ideologi ini juga terinspirasi lebih nyata dalam Talmud. Ini bukanlah mengejutkan kerana ketika Rabi Ezra dan Nehemia mulai menyusun Taurat mereka juga mulai menyampaikan “Taurat Lisan” kepada Bani Israel dan menyebutkan bahawa inilah saat kebangkitan kembali kejayaan Bani Israel dengan satu nama agama baru dan ras baru: Yahudi.

Untuk menyebutkannya secara terang-terangan di dalam Taurat adalah tidak mungkin, maka para rabi menyatakan rangka ideologi tersebut dalam “Taurat Lisan” atau Talmud.
Meski ideologi Zionis belum memiliki nama ini pada zaman tersebut, namun lambat laun gerakan ini mulai bangkit perlahan-perlahan di zaman penjajahan bangsa Romawi. Di zaman inilah awal gerakan zionis yang masih lagi mentah dan belum berakar umbi.
Seperti yang telah disampaikan pada posting sebelumnya, ideologi ini lahir dari keprihatinan para rabi (Ezra dan Nehemia) yang melihat Bani Israel terjajah. Jauh dari tanah Palestin, mendapatkan pengaruh paganisme, tercerai-berai baik ikatan keluarga mahupun fahaman agama dan tidak memiliki tokoh penyatuan membuat semua ini sebagai inspirasi bagi para rabi untuk menyatukan mereka seperti zaman Nabi Daud. Beliau adalah satu-satunya tokoh penyatuan sekaligus pembawa kejayaan Bani Israel di tanah Palestin. Para rabi mengambil alih ketokohan Nabi Daud yang tidak hanya seorang Nabi tapi sekaligus seorang pemimpin dan raja, dalam struktur bangsa Yahudi: pemimpin spiritual sekaligus pemimpin umat dalam politik.

Kerananya, dalam Talmud begitu besar kekuasaan para rabi ini. Dan rabi melihat ini sebagai peluang untuk mencapai “angan-angan di siang hari” bahawa Yahudi harus menjadi pemimpin dunia. Sebuah mimpi yang terhasil daripada zaman penjajahan dari bangsa-bangsa lain. Sebagai gambaran kita lihat rentetan zaman penjajahan yang diderita oleh Bani Israel dan Yahudi secara berterusan:
1. Kerajaan Babilonia (586-538 sM)
2. Kerajaan Persia (538-330 sM)
3. Kerajaan Yunani (330-323 sM)
4. Kerajaan Yunani dinasti Ptolemaik (323-200 sM)
5. Kerajaan Yunani dinasti Seleucid (200-167 sM)
6. Kerajaan Yunani dinasti Maccabee (167-63 SM)
7. Pemerintahan Romawi (63 sM-638 M)

Masa silih berganti, ditambah pula rabi-rabi yang menyampaikan Talmud yang semakin beragam, terjadi pertentangan dan timbul kumpulan-kumpulan yang menentang. Jadi kepemimpinan rabi pun semakin tidak memiliki kewibawaan. Untuk menyelesaikan masalah penting ini iaitu kekosongan kepemimpinan, maka dihembuskan oleh para rabi akan ide Raja keturunan Nabi Daud yang disebut Al Masih al Muntadhor, Al Masih yang Ditunggu-tunggu.

Mahdisme atau mesianisme adalah falsafah atau akidah kaum Yahudi. Mereka berpendapat bahawa al Masih adalah juru selamat yang akan membebaskan kaum Yahudi dari perbudakan dan penganiayaan bangsa-bangsa lain. Kehadiran al Masih ini akan membawa mereka kepada keadilan dan kedamaian, dan bumi akan menjadi subur.
Konsep al Masih yang merupakan keturunan dari Nabi Daud inilah yang membuat para rabi untuk mmebuat konsep kerja yang lebih nyata tapi dibungkus dalam kesucian, maka lahirlah kitab Talmud tersebut.

Adapun dalam praktik langsung di lapangan dalam bentuk non-religius maka lahirlah konsep politik jahat Zionis dalam kerangka kerja yang terkenal :The Protocol of Learned Elders of Zion. Protokol ini yang sudah masyhur dan dibuka oleh sejarah inilah kerangka kerja Zionis di dunia saat ini. Dan protokol inilah diterjemahkan secara sempurna oleh Yahudi di Amerika Syarikat dalam politik, ekonomi, budaya, pendidikan, dan seluruh elemen kehidupan.

Sebelum kita pergi kepada isi keseluruhan dari protokol tersebut, ada baiknya kitasajikan lihat terlebih dahulu isi kitab Talmud yang menjadi inspirasi isi dari protokol tersebut.

Sanhedrin, hal 2 no 58:
Bani Israel lebih tinggi darjatnya di sisi Allah daripada malaikat. Jika seorang Yahudi memukul orang Yahudi, maka seolah-olah orang itu telah memukul Tuhan. Kaum Yahudi adalah sebahagian dari Allah, seperti seorang anak merupakan sebahagian dari bapaknya. Oleh itu, apabila seorang non-Yahudi memukul orang Yahudi maka orang itu harus dihukum mati.

Bayamut, no 6:
Kaum Yahudi akan menjadi bernajis apabila ia menyentuh kuburan orang-orang non-Yahudi kerana mereka itu adalah binatang,bukan manusia.
(dalam kitab Bible, Keluaran pasal 12 ayat 16:Hari-hari raya yang suci bukanlah dijadikan untuk orang-orang asing dan bukan pula untuk anjing-anjing)

Sanhendrin (74b) Tosepoth:
Hubungan seksual orang Goim adalah seperti hubungan seksual binatang.

Orang Goim adalah istilah dalam agama Yahudi untuk panggilan orang-orang non-Yahudi, baik itu secara ras maupun agama. Pada awalnya, istilah Goim ini dinisbahkan kepada orang-orang Nasrani, namun seiring waktu Nabi Muhammad menyebarkan Islam dan mula terlihat kebohongan dan kejahatan mereka, maka istilah Goim ini semakin melebar tidak hanya untuk kaum Kristian tetapi juga untuk orang Islam dan secara umum non-Yahudi. Dalam istilah Yahudi Madinah, istilah Goim ini mereka ganti dengan istilah ummi, yaitu orang yang buta huruf dan tidak memiliki kitab petunjuk. Sebagaimana yang Allah rakam kalimah mereka ini dalam ayat ke- 75 surah Ali Imran berikut ini:
“Hal demikian kerana mereka mengatakan bahawa tidak ada dosa atas kami terhadap orang-orang ummi.”

Abhodah Zorah (22b):
Mengapa orang Goim itu najis? Kerana tidak berada pada Gunung Sinai. Kerana ketika ular memasuki Siti Hawa, ia menuangkan najis. Tetapi, orang-orang Yahudi sudah bersuci daripadanya ketika mereka berdiri di atas gunung Sinai, sedangkan orang Goim tidak demikian pada waktu itu di atas gunung Sinai, maka mereka tidak suci.

Masih banyak lagi isi dari Talmud yang begitu perkauman dan provokatif mencela dan menghina orang non-Yahudi. Ditambah lagi pemutar belit hukum riba yang merupakan salah satu hukum dari Ten Commandments ini diubah oleh mereka dalam Talmud hingga kini riba menjelma secara sistematik dalam perekonomian dunia dalam jubah perbankan dan kapitalis.

Sejarah bangsa Yahudi (Bab 10 Sambungan)

Sejarah Talmud dan Kaitannya Dengan Zionis

Selain Taurat dan Talmud ada juga kitab lain yang sama pentingnya bagi Yahudi iaitu Zohar. Menurut para rabi Yahudi, kitab ini merupakan Mishnah ketika Nabi Musa berada di gunung Sinai. Baginda tidak mewariskannya kepada Joshua (Jusa’ bin Nuh) atau kepada tetua Bani Israel tetapi kepada Nabi Harun secara langsung. Lalu Nabi Harun mewariskannya kepada Eliyazar sehingga ajaran-ajaran lisan ini dikitabkan dan dinamakan Zohar yang bererti Cahaya. Kitab ini menjelaskan dan syarahan terhadap Taurat.

Di samping itu, ada lagi empat yang lainnya yang tidak termuat dalam kitab Talmud, tetapi para rabi era terakhir menggabungkannya ke dalam Talmud. Empat kitab tersebut adalah:
a. Masikhith Sufisrim, tentang para penulis.
b. Ibihil Rabiti, tentang hukum pandai besi.
c. KalAllah, tentang pesta (perayaan) dan hukum-hukumnya.
d. Masikhith Dirikh Iritis, yang ertinya Petunjuk Hidup, dan kitab ini terbahagi kepada:
1. Rabbah,bahagian utama
2. Zuta, bahagian tengah.


Seperti yang telah disampaikan kepada kita bahawa begitu banyak rabi yang mengarang kitab Talmud dan ini menyebabkan begitu banyak kitab yang disebut sebagai Talmud dan masing-masing memiliki peranan penting bagi Yahudi. Di antara kitab-kitab tersebuat adalah:

Biar, berisi tentang pemberitahuan, penjelasan, dan komentar di atas komentar.

Halakhoth, karya Hil Khoth yang bermaksud hukum-hukum dan usulan-usulan. Kitab ini ditulis oleh beberapa rabi iaitu: Musa ben Maimon (Maimonides), Beshai, Edels, Moses of Kotzen, Kimchi, dan lain-lain lagi. Pada sebahagian besar masalah, kitab ini mengutip dari kitab Maimonides, Hilkoth Akum iaitu makalah berisi berbagai pendapat tentang bintang, planet, dan darjat bangsa-bangsa juga risalah lainnya bernama Hilkhoth Maakhaloth Asavoroth, iaitu makalah tentang makanan haram

Iuchasin atau juga disebut Sepher Iu Chasin iaitu makalah tentang keturunan. Membahas tentang sejarah bangsa Yahudi yang suci dari permulaan dunia sampai tahun 1500 M. Kitab ini diterbitkan di Karaku pada tahun 1580 M.

Jalkut sebuah ulasan biasa dari pelbagai kitab masa lalu disusun oleh Shimeon of Frankfurt. Kandungan kitab ini tidak bersifat formatik tapi hanya bersifat kiasan.

Ked Hakkemach, kitab ini menerangkan tentang tempat-tempat dan kedudukan alam laut sesuai dengan susunan abjad. Penyusunnya adalah Rabi Bishai.

Maagen Abraham, penyusunnya adalah Barizula.

Mizbeach Hazzahabh yang bererti “Penyembelihan Emas”. Penyusunnya adalah Rabi Shilimon ben Rabi Mordecai. Kitab ini dicetak di Basel pada tahun 1602 M.

Machzor, tentang pelbagai solat pada hari hari perayaan besar.

Menorath Hammaor, Kitab yang ditulis berdasarkan Talmud ini memuat ulasan-ulasan majazi dan sejarah terhadap keseluruhan Talmud. Penyusunnya adalah Rabi Ishaq Ayuhab dan dicetak pada tahun 1544 M.

Maine Haieshuah yang bererti sumber-sumber mata air yang setia. Kitab yang disusun oleh Rabi Ishaq Abribanil dan dicetak pada tahun 1551 M. Kitab ini berisi ulasan-ulasan menarik tentang kitab Daniel, seorang Nabi bagi Bani Israel, juga terdapat perdebatan-perdebatan sengit melawan kaum Nasrani.

Mikra Gedolah yang bererti Pertemuan Besar. Sebuah kitab suci berbahasa Ibrani disertai dengan ulasan-ulasan Rabi Solomon Iarachi dan Rabi Ezra.

Maschima Iesshuah yang bermaksud khabar gembira untuk selamat dari dosa. Mengandungi pelbagai keterangan tentang semua nabi. Juga berisi tentang masalah selamat dari dosa pada masa depan. Penyusunnya adalah Rabi Abarbaniel.

Nizzachoni yang bererti kemenangan. Kitab ini mendebat kaum Kristian dan empat Injil pertama dari kitab Perjanjian Baru yang membicarakan tentang kehidupan, kematian, dan kebangkitan Isa Al Masih. Penyusunnya adalah Rabi Libman dan dicetak pada tahun 1559 M.

Sepher Ikkari, berisi pelbagai akidah, dasar atau tentang isi-isi iman. Kitab ini mengandungi serangan keras terhadap agama Kristian.

En Israel, sebuah kitab terkenal yang terdiri dari dua juz. Juz kedua bernama Beth Jacob (keluarga Ya’qub) dan membicarakan tentang sebahagian besar kisah Talmud yang menyenangkan. Dicetak di Venesia pada tahun 1547 M.

Scaare Ohar yang bererti limpahan embun. Sebuah kitab terkenal yang dianggap sebagai kunci membuka kitab Zohar dan kitab-kitab yang serupa. Penyusunnya adalah Rabi Shiphitil Horoyits.

Toldoth Ieschu yang bererti keturunan Yesus. Kitab ini merupakan risalah kecil namun penuh dengan makian dan kutukan, pelbagai dusta dan perselisihan tentang kisah Isa Al Masih.

Demikianlah begitu banyaknya kitab Talmud yang berlainan versinya. Melihat hal ini maka tidaklah menghairankan jika ini menimbulkan permasalahan besar iaitu timbulnya kumpulan yang menerima Talmud dan yang menolaknya. Dalam sejarah Yahudi ada tiga kumpulan utama yang mula timbul semenjak Rabi Ezra memulakan penulisan Taurat dan juga mengajarkan “Taurat Lisan” atau Talmud. Rabi Ezra yang paling bertanggung jawab merosakkan agama tauhid yang dibawa oleh Nabi Musa.

Nabi Ibrahim, Nabi Musa hingga Nabi Muhammad adalah satu akidah dan satu agama iaitu agama Islam kerana inti dari agama ini adalah Tiada Tuhan selain Allah. Dan ketika akidah yang telah dibawa oleh Nabi Musa ini dirosak dari dalam oleh Rabi Ezra dengan menyebutkan agama ini menjadi agama Yahudi dengan berpegangan pada Taurat karya rekaannya dan Talmud dalam bentuk dakwah secara lisan maka agama Islam berpecah pertama kali adalah buah tangan dari para rabi.

Dalam Al Qur’an, Allah menyebut kaum Nabi Musa ini dengan tiga nama yaitu: Bani Israel, Yahudi dan Ahlul Kitab. Masing-masing penyebutan ini dalam Al Qur’an memiliki konteks tersendiri.

Jika Allah menyebut Bani Israel adalah ketika mereka semua masih dalam satu akidah, agama Islam yang belum pecah menjadi firqah atau golongan baru meskipun panggilan ini selalu diikuti oleh kenikmatan-kenikmatan yang Allah berikan kepada mereka agar mereka bersyukur. Dan penyebutan ini melingkupi semua anak keturunan dari Nabi Ya’qub tidak peduli mereka beriman atau tidak. Hanya saja penyebutan ini mengingatkan kepada mereka akan begitu hebatnya nikmat Allah yang telah diberikan kepada mereka agar mereka tetap ingat pada satu jalan: Islam.

Adapun penyebutan Yahudi ini sebagai penyebutan mereka yang telah keluar dari agama Islam yang mereka sendiri tahu bahawa misi Nabi Musa hanyalah ini sebagai mana disebutkan dalam Ten Commandments ayat pertama. Dan ketika mereka patuh pada rabi yang telah membuat kitab suci yang bukannya dari Allah dan tidak mengikuti ajaran murni Nabi Musa maka mereka sendiri disebut beryahudi bukan berislam lagi. Hal ini dilabelkan kepada mereka sebab Islam hanya layak bagi yang memegang teguh ajaran utama: Tiada Tuhan selain Allah. Dan doktrin ini di antaranya adalah tidak menyembah selain kepada Allah semata. Dan sebahagian Bani Israel menyembah kepada para rabinya yang telah terang-terang merekacipta kitab suci. Inilah yang sempat ditanyakan oleh para sahabat bagaimana Bani Israel menyembah kepada para rabi mereka. Jawapan Rasul adalah kerana mereka tahu rabi tersebut mengarang kitab dan dikatakan kitab dari Allah dan juga mereka tahu para rabi berbuat dosa tetapi mereka diam saja dan bahkan patuh begitu saja. Sebagai pengajaran untuk kita bacalah ayat Al Qur’an di At Taubah ayat 31:

“Mereka menjadikan orang-orang alim (Yahudi) dan rahib-rahibnya (Nasrani) sebagai Tuhan selain Allah, dan (juga) Al Masih putra Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Maha Esa; Tidak ada tuhan selain Dia. Maha Suci Dia dari apa yang mereka persekutukan.”

Pada ayat ke-34 surat yang sama (dan juga bacalah artikel sebelum ini akan isi Talmud tentang pemberian harta wajib kepada rabi):
“Wahai orang-orang beriman! Sesungguhnya banyak dari orang-orang alim (Yahudi) dan rahib-rahib (Nasrani) mereka benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil dan mereka menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah.”

Dan tentang Taurat serta Talmud yang dikarang oleh para rabi, Allah menyatakannya dalam Al Qur’an di surat Al Baqarah ayat ke-78 dan-79:
“Dan di antara mereka ada yang buta huruf, tidak memahami kitab (Taurat) kecuali hanya berangan-angan dan mereka hanya menduga-duga.”
“Maka celakalah orang-orang yang menulis kitab dengan tangan mereka (sendiri) kemudian berkata;”Ini dari Allah,” (dengan maksud) untuk menjualnya dengan harga murah. Maka celakalah mereka, kerana tulisan mereka, dan celakalah mereka atas apa yang mereka perbuat.”

Agama Yahudi adalah “agama” yang pertama kali menyimpang dari Islam dan inilah sebuah kerosakan besar dari hasil buah tangan Bani Israel. Selain membunuh para nabi merupakan kerosakan yang mereka timbulkan kerana para nabi mengajak mereka ke jalan Islam bukan agama Yahudi, Bani Israel juga adalah pelopor pembuat penambahan dalam agama Islam.

Mereka tidak hanya membuat agama baru iaitu Yahudi tetapi dari agama baru ini pula timbul kumpulan-kumpulan baru lagi yang semuanya jauh dari apa yang disampaikan oleh Nabi Musa. Kumpulan yang ada di dalam agama Yahudi ada 8, tetapi tidak semua Bani Israel mengikuti agama Yahudi ini yang berlandaskan fatwa sesat rabi yang dimulai dari rabi Ezra.

Dari golongan yang tetap mengikuti ajaran murni Nabi Musa ini disebut Essene atau Al Qurraiyin atau Qumrn. Golongan inilah yang berpegang teguh pada kemurnian Taurat hingga datang Nabi Isa dan mereka menjadi pengikut setia beliau. Manakala kumpulan yang terkenal adalah Phareesis (al Farisiyyun) dan Sadduccees (as Shadduqiyyun). Kumpulan Phareesis adalah kumpulan yang menerima Talmud sebagai kitab suci di samping Taurat. Untuk menjamin kesucian Talmud ini mereka menyatakan bahwa kekuasaan tertinggi ada di tangan para rabi. Sedangkan Sadduccees tidak percaya kepada Talmud. Kumpulan ini mengingkari adanya hari kiamat, penghisaban dan hari akhri, baik surga dan neraka. Kumpulan ini tidak condong pada gerakan-gerakan revolusi atau gerakan keras, tetapi lebih condong untuk taat pada hukum yang berlaku selama agama Yahudi itu dihormati. Nabi Isa as memiliki hubungan yang baik dengan mereka, sebab beliau menyerang kumpulan Pharissee yang mana kumpulan ini menerima kekuasaan Kaisar Romawi. Namun, kumpulan Sadducce yang ingkar hari akhir menjadi sebab perpecahan di antara mereka dan akhirnya ada di antara mereka yang menentang keras dakwah Nabi Isa.

Read More..