Sabtu, 6 Februari 2010

Superman, Zionis dan Yahudi


Superman, Zionis dan Yahudi: Sebuah kesatuan sempurna.

Pasti kita sangat kenal dengan simbol di atas, Simbol dari watak fiksyen yang bernama Superman ini begitu popular di seluruh dunia, tidak terkecuali di Malaysia. Bahkan hingga ada pula drama yang menyiarkan kisah hidup Superman di masa mudanya dengan judul Smallville. Tapi tahukah Anda di sebalik simbol dan filem tersebut tersimpan ide cemerlang tentang kejayaan kaum Yahudi sebagai "Manusia Pilihan Tuhan" dan yang lainnya tidaklah sempurna?


Tokoh yang mencipta watak Superman ini ialah Jerry Siegel dan Joe Shuster, merupakan manusia yang keturunan Yahudi, dengan cerdas membingkai ide ini secara halus dalam gaya penyajian yang enak dinikmati oleh siapa saja. Simbol huruf "S" pada gambar di atas banyak memiliki erti. Tetapi yang lebih dekat maknanya adalah SION dan SAMIRI. Untuk Sion, semua orang tahu kalau ini adalah bukit yang ingin dikuasai oleh Yahudi dalam gerakan Zionis. Gerakan Zionis ini berasal dari nama Sion.

Samiri, adalah tokoh negatif dari Bani Israel yang menentang misi Nabi Musa. Samiri inilah yang menjadi awal ide pemberontak tauhid dan menyimpan ilmu sihir besar yang hingga kini masih dijaga oleh sebahagian Yahudi sebagai ilmu rahsia bernama Kabbalah. Madonna juga salah seorang penganut Kabbalah ini klik sini Dan nama Samiri ini pula diduga sebagai nama panggilan lain untuk tanah Amerika Syarikat yang dikuasai secara ekonomi dan politik oleh Yahudi. Amerika Syarikat juga digelar sebagai Uncle Sam yang mana kata SAM adalah singkatan dari SAMiri.

Apakah analisa sederhana tentang ideologi zionis dalam Superman ini setakat cakap kosong sahaja? Mungkin bagi kita yang sudah biasa dengan dunia fiksyen ini akan mengatakan demikian. Tetapi jika kita teliti memperhatikan nama asal Superman iatu KAL-El, kita akan terkejut bahawa nama tersebut ada pengaruh yahudi. Menurut bahasa Ibrani, bahasa yang digunakan oleh Yahudi, kata EL berarti Tuhan (God), Dan nama EL selalu berkaitan dengan Tuhan, oleh karena itu ada beberapa nama menggunakan akhiran EL yaitu Israel, Samuel dan Michael.

Menurut ideologi zionis yang bersumber pada Talmud ,bangsa Yahudi adalah manusia pilihan Tuhan yang menguasai dunia ini. Sebagai manusia pilihan, mereka memiliki hal-hal khusus yang tidak dimiliki oleh bangsa lain.Ideologi ini dihidang secara baik dalam komik Superman. Yahudi memang perkasa dalam susuk tubuh Superman dan ideologi Zion terus terjunjung dalam huruf S itu. Jika memang memiliki kekuatan hebat mengapa Superman memiliki kelemahan dengan batu kripton berwarna hijau?

Persoalan yang baik!, Batu ini ialah adalah tanah leluhur dari Kal-El, iaitu planet Kripton. Tetapi kerana ia telah menginjakkan kakinya di bumi dan batu itu pula mengikuti dirinya ke bumi maka batu tersebut menjadi kelemahannya.Ini dapat diperjelas begini,sekiranya Tanah Palestin jika telah diduduki oleh tangan manusia bukan Yahudi maka tanah tersebut menjadi sebuah kutukan bagi Yahudi. Maka kelemahan Yahudi adalah jika tanah Palestin bukan milik mereka.

Sampai di sini mungkin kia masih tidak percaya. Tetapi fakta telah berbicara secara lancar dalam filem dan komik tersebut serta sejarah yang sedang kita jalani ini. Komik Superman tetaplah dihidang untuk pelanggan komersial maka dibuatlah cerita berseri yang cukup panjang, tetapi dibalik itu tersimpan agenda besar dari Yahudi: Merekalah yang diperlukan oleh manusia yang bukan Yahudi untuk menyelamatkan dunia ini dan bukan bangsa lain.

Tiada ulasan: