Selasa, 19 Mei 2009

Persoalan yang harus dihuraikan oleh Jemaah Tabligh

Antara persoalan pokok yang selalu disoalkan terhadap gerakan Jemaah Tabligh adalah:

1.Sejarah Penubuhan Jemaah Tabligh
2.Berdakwah tanpa Ilmu
3.Menolak politik
4.Lebih mengagungkan India,Pakistan dan Bangladesh (IPB) daripada Mekah,Madinah dan Baitulmaqdis.

Masalah penempatan setinggan di tengah kepesatan pembangunan Bandar raya Kota Kinabalu.(bhg. 5)

LANGKAH MENGATASI MASALAH SETINGGAN

Pelbagai usaha telah dan sedang diambil untuk menangani masalah setinggan dinegara ini. Antaranya satu kajian telah dibuat dimana 2 tujuan utamanya telah digariskan seperti berikut:-
•Pembentukan cadangan pelan tindakan dasar, strategi dan garis panduan
berkaitan dengan pengawalan dan penempatan semula setinggan.

•Membangunkan Sistem Maklumat Setinggan Berkomputer (SMS).

Dalam Rancangan Malaysia Kelapan (RMK8), JPN merangka beberapa Program Perumahan Rakyat (PPR) seperti Program Perumahan Rakyat Bersepadu, Program Perumahan Rakyat Disewa (Dasar Baru), Program Perumahan Rakyat Dimiliki (Dasar Baru) dan Projek Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR). PPR adalah salah satu program kerajaan untuk menempatkan semula setinggan dan memenuhi keperluan tempat kediaman bagi golongan berpendapatan rendah. Sehingga Disember 2006 bilangan unit yang terlibat adalah sebanyak 95,222 unit yang merangkumi 158 projek.

a) PPR Bersepadu
Dilaksanakan mulai Disember 1998 berikutan keputusan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), supaya menyediakan kemudahan perumahan untuk disewa pada harga RM124 sebulan bagi penempatan semula golongan setinggan. Matlamatnya ialah supaya memastikan pencapaian setinggan sifar menjelang tahun 2005. Sehingga Disember 2006 bilangan projek yang dilaksanakan ialah 52 yang melibatkan 53,348 unit.

b)PPR Disewa (Dasar Baru)
Di bawah strategi diberi dan Dasar Baru pelaksanaan PPR oleh kerajaan pada Februari 2002, keutamaan kepada tanah yang disediakan oleh kerajaan Negeri. Kos penyediaan tapak dan pembinaan bangunan ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.Rumah PPR Disewa adalah disewa pada kadar harga RM124 sebulan. Projek yang telah disiapkan akan diserah kepada Kerajaan Negeri bagi urusan pemilikan penyewa dan kerja-kerja penyelenggaraan.

Sasaran utama adalah masyarakat setinggan, namun ianya akan dibuka kepada golongan berpendapatan rendah yang lain setelah matlamat setinggan sifar tercapai. Disasarkan sebanyak 50,000 unit rumah PPR Disewa akan dibina dalam tempoh 5 tahun. Sebanyak 12,426 (14 projek) sedang dilaksanakan oleh JPN.

c)PPR Dimiliki (Dasar Baru)
Program ini menggantikan Program Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) dibawah strategi dan Dasar baru pelaksanaan PPR pada Februari 2002.Kos tanah dan 50% kos infrastruktur akan ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan dalam bentuk geran tetapi keutamaan diberi kepada tanah yang disediakan oleh Kerajaan Negeri. Kerajaan Persekutuan membayar sepenuhnya kos pembinaan bangunan dan 50% kos infrastruktur daripada Tabung Pusingan PPR Dimiliki.
Harga jualan adalah antara RM25,000 hingga RM35,000 berdasarkan harga tanah dan lokasi projek iaitu di Bandar raya, Bandar besar dan pinggir Bandar, Bandar kecil atau luar Bandar dengan kenaikan tidak melebihi 20% bagi negeri Sabah dan Sarawak. Hasil jualan dimasukkan ke dalam Tabung Pusing PPR Dimiliki untuk membiayai pembinaan Projek-projek akan datang.
Disasarkan pembinaan 40,000 unit PPR Dimiliki dalam tempoh lima tahun. Sebanyak 3,644 unit (25 projek) sehingga Disember 2006 dilaksanakan oleh JPN di Pahang, manakala bakinya dilaksanakan oleh Syarikat Perumahan Negara Bhd.Sasaran utama adalah golongan berpendapatan rendah yang layak termasuk setinggan yang berdaftar dengan Sistem Pendaftaran Terbuka yang dikendalikan oleh Kerajaan Negeri masing-masing.

PENUTUP
Memandangkan masalah yang timbul disebalik penempatan setinggan di Bandar raya Kota Kinabalu memberi banyak kesan yang buruk kepada Bandar dan penduduk itu sendiri,amat wajar sekiranya kerajaan pusat serta kerajaan negeri mengambil langkah untuk menjalankan pembangunan perumahan kos rendah dan pengurangan kawasan setinggan di Bandar raya Kota Kinabalu.
segala usaha ini memerlukan perancangan dan pemantauan yang lebih sistematik untuk menangani isu dan masalah berkaitan perumahan kos rendah dan setinggan. Ini sekaligus akan dapat membantu Dewan Bandaraya Kota Kinabalu(DBKK) membuat dasar dan polisi pembangunan dalam menangani isu dan permasalahan tersebut. Perancangan dan pembangunan Pogram Perumahan Kos Rendah adalah salah satu pendekatan utama di dalam menempatkan semula kawasan-kawasan setinggan.
Justeru, perancangan di peringkat wilayah akan berfungsi sebagai ‘penasihat’ kepada Pihak DBKK dalam usaha mengatur strategi pembangunan perumahan kos rendah dan seterusnya mengurangkan masalah kewujudan kawasan setinggan khasnya di Bandar raya Kota Kinabalu,Sabah.

Masalah penempatan setinggan di tengah kepesatan pembangunan Bandar raya Kota Kinabalu.(bhg. 4)

ISU DAN MASALAH YANG TIMBUL
Pelbagai isu-isu dan masalah berkaitan seperti kesesakan penghuni, masalah sosial, kemiskinan, keburukan astetik alam sekitar dengan bangunan berselerak serta kekurangan kemudahan insfrastruktur ,jenayah dan sebagainya telah wujud di kawasan setinggan dan kawasan sekitarnya.Bandar raya Kota Kinabalu juga tidak terlepas daripada masalah ini.
Kesesakan penghuni dan bangunan yang berselerak di kawasan setinggan ini boleh menjejaskan atau merosakkan keindahan pemandangan Bandar raya Kota Kinabalu.Masalah ini akan memberi kesan kepada industri pelancongan yang sedang berkembang,ini dibuktikan melalui ucapan dasar kerajaan oleh Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Tun Datuk Seri Panglima Haji Ahmadshah Bin Abdullah bersempena dengan pembukaan rasmi penggal kedua persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah yang ke 12 pada 15 April 2005 lalu.Berlaku peningkatan Dalam tempoh 4 tahun yang lalu, jumlah ketibaan pelancong asing dan domestik ke negeri ini telah meningkat secara signifikan sebanyak 60.9% daripada hanya 1.1 juta pada tahun 2001 kepada sekitar 1.77 juta dalam tahun 2004 dan peningkatan ini dijangkakan akan berterusan di masa hadapan.
Sehubungan itu,beliau mengingatkan kerajaan negeri supaya lebih giat menangani masalah setinggan dan terus meningkatkan operasi penghantaran balik pendatang asing tanpa izin yang tidak mempunyai dokumen sah. Tindakan ini adalah selaras dengan keperluan dasar Kerajaan Malaysia untuk memastikan setiap rakyat asing yang bekerja di negara ini mestilah mempunyai dokumen sah. Selain itu, Kerajaan Negeri diminta juga meningkatkan usaha menangani insiden warga asing yang melawat ke negeri ini menggunakan visa pelancong dan kemudiannya menceburi perniagaan dan kegiatan maksiat.Sekiranya usaha-usaha ini tidak diperhebatkan tidak mustahil jumlah ketibaan pelancong asing dan domestik akan menurun dan akan beralih ke negeri-negeri lain.
Masalah setinggan juga memberi kesan yang buruk ke atas alam sekitar,di mana kawasan setinggan di Bandar raya Kota Kinabalu hampir kesemuanya menghadapi masalah pencemaran alam sekitar.Pembuangan sampah yang tidak terurus dan pencemaran sungai amat ketara.Ini akan membawa kepada masalah penyakit dan kesihatan kepada penduduk di sekitar Bandar raya Kota Kinabalu.Pengurusan pembuangan sampah yang tidak terurus ini akan menyebabkan penyakit yang berbahaya seperti penyakit taun,Denggi dan lain-lain lagi akan dihadapi oleh penduduk.
Pencemaran sumber air seperti sungai dan laut amat berbahaya kepada penduduk di Bandar raya Kota Kinabalu kerana sungai merupakan sumber air dan sumber pendapatan kepada penduduk di persisiran pantai di Bandar raya Kota Kinabalu.Penempatan setinggan ini membuang segala sampah dan najis terus ke dalam sungai atau laut kerana tiadanya sistem pembentungan yang sempurna di kawasan mereka.Bagi tahun 2004, Laporan Tahunan Jabatan Alam Sekitar (JAS) menunjukkan Sungai Likas adalah di antara sungai yang sangat tercemar di Sabah. Di Bandaraya ini misalnya, beberapa sungai di sini boleh dikatakan bermasalah dari segi kebersihan atau sudah tercemar sekian lama akibat daripada ketidak prihatinan penduduknya untuk menjaga kebersihanBagi mengetahui tahap tercemarnya ataupun tidak sesebuah sungai tersebut adalah melalui parameter yang diukur oleh Jabatan Alam Sekitar. Antara parameter yang diukur bagi mengenal pasti status ini adalah kadar oksigen terlarut (DO), keperluan oksigen biokimia (BOD), ammoniakal nitrogen (NH3-N), pepejal terampai (SS) dan analisis logam, bacaan Indeks Kualiti Air (IKA) Sungai Likas adalah 53,manakala Sungai Menggaris (25), Pang Burong 1 (46) dan Pang Burong 2 (52).Mengikut Indeks Kualiti Air (IKA) yang telah ditetapkan Jabatan Alam Sekitar(JAS), kiraan antara 81 hingga 100 adalah dikategorikan sebagai bersih,manakala kiraan 60 hingga 80 adalah sederhana tercemar dan 0 hingga 59 adalah tercemar. Kesemua kiraan tersebut adalah daripada sampel yang telah diambil di sungai-sungai yang telah dikenal pasti. Keadaan ini juga akan memberi kesan ke atas ekonomi para nelayan keran kehilangan mata pencarian akibat hasil tangkapan ikan semakin berkurangan.Masalah kesihatan akan timbul akibat pencemaran sumber air ini dan kerajaan negeri terpaksa membelanjakan banyak wang bagi mengatasi masalah pencemaran sungai dan merawat sumber air ini.
Kadar jenayah didapati meningkat di Bandar raya Kota Kinabalu agak ketara setelah munculnya penempatan kawasan-kawasan setinggan sekitarnya. Masalah penagihan dadah dikenalpasti sebagai faktor utama jenayah seperti mencuri,pecah rumah,ragut rogol sering berlaku.Pengedaran dadah dengan mudah didapati di kawasan setinggan dan sering dijadikan sebagai sarang penjualan dadah,keadaan ini berlaku disebabkan kawasan ini dirasakan sunyi daripada pihak berkuasa.Jenayah merompak,mencuri dan pecah rumah biasanya dilakukan oleh pendatang tanpa izin yang gagal mendapat pekerjaan ataupun yang mengambil jalan yang mudah untuk mendapatkan wang.
Di samping itu,masalah-masalah sosial lain juga timbul di kaawsan setinggan seperti pelacuran.Wanita-wanita yang mengambil jalan mudah untuk mendapatkan wang menjadikan setinggan sebagai pusat kegiatan mereka.Ini menambah pelbagai masalah lain seperti pembuangan bayi dan lain-lain.

Masalah penempatan setinggan di tengah kepesatan pembangunan Bandar raya Kota Kinabalu.(bhg. 3)

FAKTOR PENYEBAB SETINGGAN.
Sekiranya dibincangkan tentang golongan setinggan akan dianggap tidak sempurna jika tidak menyentuh faktor yang menyebabkan kewujudannya di kawasan Bandar.Kemiskinan merupakan faktor utama penduduk yang tidak berumah mendirikan penempatan setinggan.Sebahagian besar daripada mereka tidak mampu membina,membeli dan menyewa rumah di kawasan bandar.Tekanan kemiskinan yang dihadapi semasa tinggal di tempat asal telah mendorong mereka untuk migrasi ke kawasan yang mengalami proses pembangunan atau pembandaran,golongan penghijrah ini biasanya terdiri daripada golongan yang berpendapatan rendah.Mereka tidak mampu membeli dan menyewa rumah.Justeru mereka membina penempatan di tanah kepunyaan kerajaan atau persendirian.
Kawasan setinggan yang boleh kita dapati di Kota Kinabalu adalah seperti di kawasan Sembulan,Likas,Tanjung Aru dan lain-lain.Kawasan ini dihuni oleh penduduk tempatan yang berasal dari kawasan luar bandar seperti Kota Belud,Kudat,Ranau dan sebagainya yang mencuba nasib mencari peluang pekerjaan di sini dan juga pendatang tanpa izin seperti dari Negara Indonesia dan Filipina yang mengalami masalah kesempitan hidup di Negara masing-masing juga tidak ingin terlepas peluang akibat kepesatan pembangunan di Malaysia dan khususnya di Sabah.

Dengan jumlah pendapatan yang rendah dan kos sara hidup yang meningkat mereka terpaksa mencari kediaman yang murah,akhirnya setinggan merupakan tempat terbaik untuk mereka. Kependudukan setinggan di kalangan warganegara asing juga menjadi punca masalah kerana ketiadaan tempat tinggal bagi mereka yang diambil bekerja dalam pelbagai sektor pekerjaan. Sungguhpun tenaga pekerja asing diperlukan untuk pembangunan negara tetapi masalah timbul apabila majikan tidak dikenakan syarat untuk penyediaan tempat tinggal bagi pekerja. Selain itu, untuk membezakan warganegara asing yang mempunyai permit pekerja atau tidak, ianya adalah sukar untuk dikenalpasti sekaligus menyebabkan masalah dalam penentuan kepada keperluan perumahan bagi pekerja asing yang bekerja di Kota Kinabalu.

Faktor sosioekonomi penduduk turut menjadi penyebab kepada wujudnya setinggan melalui kadar kelahiran yang tinggi di Malaysia menyebabkan kos tangungan keluarga meningkat dan penghijrahan penduduk secara terus ke kawasan bandar merupakan faktor penggalak kepada terdirinya setinggan di pusat bandar Kota Kinabalu di samping faktor-faktor tarikan yang lain seperti kemudahan membeli-belah, hiburan dan cara hidup bandar. Bagi mereka yang berpendapatan ‘marginal’ perumahan yang termampu adalah penempatan setinggan yang sangat murah kosnya berbanding dengan harga perumahan kos rendah.
Kajian telah dibuat oleh UiTM untuk negeri Selangor pada 1997 dan USM untuk negeri-negeri lain pada 1999 dan penemuan data bagi bilangan setinggan dan bangunan setinggan adalah seperti berikut:

Negeri Jumlah Penduduk Jumlah Bangunan Kediaman
Selangor(Bancian 1997) 171,396 35,355
Sabah 148,099 30,079
W.P. Kuala Lumpur 134,345 23,970
Sarawak 30,832 7,377
Johor 29,173 7,280
Perak 14,991 3,540
Kedah 12,822 2,824
Kelantan 9,927 1,654
Pulau Pinang 6,985 1,803
Perlis 6,558 1,002
W.P. Labuan 5,978 1,315
Pahang 4,511 869
Terengganu 3,915 632
Negeri Sembilan 1,460 196
Melaka 196 42
JUMLAH PERSEKUTUAN 581,188 117,938

Jika dilihat pada jadual di atas,ternyata Sabah menduduki tempat kedua selepas Selangor yang mempunyai masalah setinggan yang paling tinggi.Kedudukan ini amat membimbangkan kerana akan membawa kesan yang negatif.Ditambah lagi dengan masalah kebanjiran pendatang tanpa izin(PATI) ke negeri Sabah.

Isnin, 18 Mei 2009

Masalah penempatan setinggan di tengah kepesatan pembangunan Bandar raya Kota Kinabalu.(Bhg. 2)

DEFINISI SETINGGAN
Takrif setinggan boleh dibahagikan kepada dua,iaitu takrif am dan takrif di sisi undang-undang. Bagi takrifan am, menurut kamus The Concise Oxford (Edisi 9,1995), setinggan adalah seseorang yang menduduki tanah baru terutama tanah awam tanpa hak milik, atau seseorang yang memperoleh pemilikan secara tidak sah premis yang kosong.
Rozali (1987) mendefinisikan setinggan secara lebih khusus,iaitu “pendudukan tanah sama ada kepunyaan kerajaan atau kepunyaan pihak-pihak persendirian tanpa izin pemunyanya”.
Mengikut takrifan undang-undang di Malaysia pula,pertama sekali kita lihat apa yang diperkatakan oleh Hakim Adam dalam kes Mohamad Said lwn. Fatimah(1962),
Tiada siapa pun dibenarkan menduduki Tanah Negeri
tanpa kebenaran dan jika melakukannya maka ia termasuk
dalam suatu pelanggaran(yakni) melanggar Kaedah 151,
Kaedah -Kaedah Tanah Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
Bab 38 …..dan menyebabkan orang berkenaan boleh didakwa
dan disabitkan serta dihukumi oleh Mahkamah Jenayah.
Dengan itu,menurut undang-undang Malaysia,setinggan adalah penceroboh tanah kerajaan atau penceroboh tanah persendirian.KTN 1965 merupakan satu-satunya perundangan yang secara nyata menyentuh kedudukan dan kepentingan penduduk setinggan di sisi undang-undang.Seksyen 48 KTN menyatakan bahawa “tiada hak milik tanah kerajaan boleh diperoleh secara pegangan,pendudukan tak sah atau pendudukan di bawah mana-mana lesen untuk selama mana sekalipun.
Manakala seksyen 425 pula,adalah mengenai kesalahan menceroboh tanah kerajaan secara menduduki dan membina apa-apa bangunan di atasnya dan aktiviti-aktiviti lain yang disenaraikan.Ini jelas menunjukkan setinggan tidak mempunyai apa-apa hak ke atas tanah di sisi undang-undang.
Read More..