Khamis, 1 Julai 2010

Sejarah Bangsa Yahudi (Bab 10 sambungan)

Sejarah Talmud dan Kaitannya Dengan Zionis

Setelah kita didedahkan dengan isi dari Mishnah pada posting yang lalu, kini kita perhatikan pula bahagian utama yang kedua dari Talmud iaitu Gemara. Gemara merupakan syarah, penjelasan, komentar, tafsir atau nota kaki daripada Mishnah. Gemara lahir disebabkan begitu banyaknya teks-teks yang masih global yang tidak jelas penafsirannya dalam kitab Mishnah. Ini bukanlah hal yang menghairankan kerana Mishnah lahir dari inspirasi rabi yang berlainan yang masing masing merasakan memiliki tanggung jawab penuh sebagai “penyampai Taurat Lisan” yang pada hakikatnya kitab itu lahir dari kepentingan peribadi para rabi.

Begitu lama masa yang diperlukan oleh para rabi dalam menyelesaikan pembuatan kitab Gemara ini, yakni sekitar empat abad dari abad ke-2 Masehi hingga akhir abad ke-6.
Menurut sejarah Yahudi sendiri, orang pertama yang melakukan syarah terhadap Mishnah adalah dua putera rabi Judah Hanasi, Rabi Gamaliel dan Rabi simeon. Kemudian diteruskan oleh Rabi Ashi di Sura iaitu sebuah kota yang terletak di tepi sungai Eufrat pada tahun 365 M sampai 435 M. Dan disempurnakan oleh Rabi Abino dan terakhir oleh Rabi jose pada tahun 498 M.

Perkara yang menjadi dasar daripada syarah Mishnah ini atau Gemara ialah ia ditulis dalam bahasa Aramaika (Aramaic. Bagi yang ingin tahu bagaimana bahasa Aramaika ini dapat ketahui melalui film karya Mel Gibson: The Passion of Christ ) sedangkan Mishnah ditulis dalam bahasa Ibrani. Bahasa Ibrani yang digunakan pada Mishnah adalah bahasa Ibrani baru yang tidak sama dengan bahasa Ibrani yang digunakan pada Kitab Perjanjian Lama. Kerana, ketika Mishnah ditulis, bani Israel tidak lagi menggunakan bahasa Ibrani sehari-hari melainkan bahasa Aramaika. Bahasa Ibrani pada waktu itu hanyalah mereka gunakan untuk kepentingan menulis hal-hal yang berkaitan dengan keagamaan saja. Bahasa Ibrani yang mereka gunakan telah bercampur dengan bahasa-bahasa bangsa yang telah menjajah mereka iaitu Yunani, Latin (Rom) dan Persia (Parsi).

Dalam sejarahnya, Talmud ada dua versi iaitu Talmud Palestin dan Talmud Babilon. Talmud Palestin memakan masa penyusunan yang cukup lama iaitu dari abad ke-2 hingga abad ke-5 M. Rabi yang menyusun Talmud ini bukanlah rabi-rabi Palestin melainkan rabi –rabi kerajaan yang diketuai oleh Jochana. manakala Talmud Babilon bermula pada abad ke-4 dan berakhir pada abad ke-6 dengan menggunakan bahasa Aramaika dan Talmud ini bukanlah karya satu tangan rabi tetapi melibatkan ramai rabi dengan zaman yang berbeza-beza.

Gemara memiliki lampiran-lampiran yang disebut dalam bahasa Ibrani dengan Tosephoth. Rabi Chaia dianggap sebagai tokoh pertama yang memberikan ulasannya pada Gemara, dan ulasannya tersebut dinamakan dengan Baraietoth atau pendapat-pendapat murni yang disusupkan ke dalamnya. Ini merupakan tafsiran dan penjelasan yang diberikan ulama terhadap Mishnah di luar sekolah pembelajaran agama Yahudi. Semua ulasan dan pendapat tersebut menjadi lengkap setelah adanya pendapat sampingan dalam bentuk komen-komen pendek atau prinsip sederhana yang dinamakan Piske Tosephoth.

Talmud yang terdiri dari Mishnah dan Gemara ini menjadi sebuah kitab yang begitu tebal dan sarat, tetapi belum tersusun rapi kerana begitu banyak ulasan-ulasan sampingan. Rabi Ishaq ben Ya’qub menerbitkan Talmud kecil yang dinamakan Hilkhoth yang bererti tradisi, sunnah atau adat. Rabi ini banyak menghapuskan teks-teks yang berisi perdebatan panjang yang menjemukan. Usahanya ini mendapat tentangan daripada aliran majoriti dalam agama Yahudi. Antara yang menentang, Rabi Maimonides (Moses ben Maimon) pada tahun 1180 (576 H) mengeluarkan karyanya yang masyhur yang berjudul Mishnah Torah yang bererti “Pengembalian Undang-Undang”. Kitab ini juga masyhur dengan sebutan Iad Chazakah yang bererti “Tangan yang Kuat”. Rabi Maimonides, yang mendapat gelaran Si Rajawali Candi Yahudi kerana begitu besar jasanya dalam menyusun Talmud yang hingga kini ini sebagai bahan rujukan utama, menyertakan perbahasan falsafah besar di dalam karyanya itu.

Pada tahun 1240 M muncul sebuah kitab Talmud yang sudah disederrhanakan di bawah pengawasan Rabi Ya’qub Ben Asher. Rabi ini merubah karya Rabi Maimonides dengan menghapuskan banyak undang-undang. Para rabi bersepakat untuk menamakan teks gubahan ini dengan nama Arbaa Turim yang bererti “Undang-Undang Talmud yang Empat”. Setelah sekian lama, karena wujudnya perrtentangan yang jelas antara pihak Fashi, Maimonides dan Asher, muncullah keperluan untuk mengadakan sebuah kitab Talmud yang mengandungi pelbagai penyelesaian dan hukun-hukum praktis ringkas. Seorang rabi dari Palestin yang bernama Joseph ben Ephraim Caro segera memulakan tugas yang besar dan menghasilkan sebuah kitab yang bernama Shulhan Arukh (Set Table) yang mengandungi pelbagai ulasan dan syarahan terhadap kitab Arbaa Turim. Tetapi kerana terpecah menjadi Yahudi Timur dan Barat, tidak semua Yahudi menerima kitab Shulhan Arukh ini. Disebabkan itu, Rabi Musa Isirlisi menyusun sebuah kitab yang mengandungi ulasan-ulasannya terhadap kitab Shulhan Arukh dengan nama Darakhi Musa yang bererti “Jalan Musa” lalu kitab ini diterima oleh kalangan Yahudi Barat.

Tiada ulasan: