Jumaat, 9 Julai 2010

Sejarah Bangsa Yahudi (Bab 10 sambungan)

Sejarah Talmud dan Kaitannya dengan Zionis

Zionis adalah akidah dan manhaj Yahudi yang tertera secara global di dalam kitab Perjanjian Lama dan secara terperinci di dalam Talmud. Akidah dan manhaj zionis ini yang berdiri atas keyakinan bahawa bangsa Yahudi adalah bangsa yang paling utama di dunia, mereka berdalilkan kepada perintah Tuhan kepada Nabi Ibrahim as untuk meninggalkan negeri asalnya yang terletak antara dua sungai menuju negeri Kan’an untuk menetap di sana. Ini menurut keyakinan mereka yang dipelopori oleh Rabi Ezra bahawa Kan’an (Palestin) adalah milik mereka, dan bukan milik bangsa lain meskipun nama Palestin adalah diambil dari bangsa Philistine yang mendiami tanah Kan’an sebelum Bani Israel.

Nama gerakan ini diambil dari sebuah bukit Sion. Falsafah Zionis memandang bahawa orang Yahudi tidak akan menemukan jati dirinya kecuali di negeri Israel, dan juga Allah tidak akan disembah kecuali di negeri Israel. Zionis yang diasaskan oleh Rabi Ezra yang melihat Bani Israel tercerai-berai setelah hancur oleh bangsa Babilon dan mendapat izin dari kerajaan Parsi, adalah semangat pengembalian bangsa Yahudi ke tanah Palestin untuk mendirikan kerajaan Israel Raya.

falsafah Zionis berdiri atas pemikiran fanatisme terhadap ras Yahudi dan atas tafsiran pembangkangan Yahudi, iaitu tidak taat kepada Yahweh (Nama Tuhan agama Yahudi) dengan cara mengkhianati bangsa atau ras Yahudi dan bercampur dengan bangsa Goyim (nama panggilan orang non-Yahudi oleh Yahudi), lalu memakai adat istiadat mereka.

Zionis juga berpaksi atas pemikiran tentang adanya suatu kelompok Yahudi yang tidak berdosa, tidak mengkhianati ras Yahudi, dan hanya memperhatikan kepentingan Yahudi, lalu Yahweh akan mengirim seorang penyelamat (messias) atau orang yang mendapat petunjuk (al mahdi) pada mereka untuk mengembalikan kerajaan Israel Raya. Sang penyelamat ini akan kembali membangun sebuah kerajaan teladan yang wajib direalisasikan agar keadilan di dunia dapat ditegakkan, lalu Yahweh akan redha kepada mereka sehingga bumi akan mengeluarkan susu dan madunya.

Zionis tidak hanya terhasil dari penafsiran salah akan Taurat (Taurat yang dimaksud ini adalah “karya” dari rabi Ezra dan Nehemia), ideologi ini juga terinspirasi lebih nyata dalam Talmud. Ini bukanlah mengejutkan kerana ketika Rabi Ezra dan Nehemia mulai menyusun Taurat mereka juga mulai menyampaikan “Taurat Lisan” kepada Bani Israel dan menyebutkan bahawa inilah saat kebangkitan kembali kejayaan Bani Israel dengan satu nama agama baru dan ras baru: Yahudi.

Untuk menyebutkannya secara terang-terangan di dalam Taurat adalah tidak mungkin, maka para rabi menyatakan rangka ideologi tersebut dalam “Taurat Lisan” atau Talmud.
Meski ideologi Zionis belum memiliki nama ini pada zaman tersebut, namun lambat laun gerakan ini mulai bangkit perlahan-perlahan di zaman penjajahan bangsa Romawi. Di zaman inilah awal gerakan zionis yang masih lagi mentah dan belum berakar umbi.
Seperti yang telah disampaikan pada posting sebelumnya, ideologi ini lahir dari keprihatinan para rabi (Ezra dan Nehemia) yang melihat Bani Israel terjajah. Jauh dari tanah Palestin, mendapatkan pengaruh paganisme, tercerai-berai baik ikatan keluarga mahupun fahaman agama dan tidak memiliki tokoh penyatuan membuat semua ini sebagai inspirasi bagi para rabi untuk menyatukan mereka seperti zaman Nabi Daud. Beliau adalah satu-satunya tokoh penyatuan sekaligus pembawa kejayaan Bani Israel di tanah Palestin. Para rabi mengambil alih ketokohan Nabi Daud yang tidak hanya seorang Nabi tapi sekaligus seorang pemimpin dan raja, dalam struktur bangsa Yahudi: pemimpin spiritual sekaligus pemimpin umat dalam politik.

Kerananya, dalam Talmud begitu besar kekuasaan para rabi ini. Dan rabi melihat ini sebagai peluang untuk mencapai “angan-angan di siang hari” bahawa Yahudi harus menjadi pemimpin dunia. Sebuah mimpi yang terhasil daripada zaman penjajahan dari bangsa-bangsa lain. Sebagai gambaran kita lihat rentetan zaman penjajahan yang diderita oleh Bani Israel dan Yahudi secara berterusan:
1. Kerajaan Babilonia (586-538 sM)
2. Kerajaan Persia (538-330 sM)
3. Kerajaan Yunani (330-323 sM)
4. Kerajaan Yunani dinasti Ptolemaik (323-200 sM)
5. Kerajaan Yunani dinasti Seleucid (200-167 sM)
6. Kerajaan Yunani dinasti Maccabee (167-63 SM)
7. Pemerintahan Romawi (63 sM-638 M)

Masa silih berganti, ditambah pula rabi-rabi yang menyampaikan Talmud yang semakin beragam, terjadi pertentangan dan timbul kumpulan-kumpulan yang menentang. Jadi kepemimpinan rabi pun semakin tidak memiliki kewibawaan. Untuk menyelesaikan masalah penting ini iaitu kekosongan kepemimpinan, maka dihembuskan oleh para rabi akan ide Raja keturunan Nabi Daud yang disebut Al Masih al Muntadhor, Al Masih yang Ditunggu-tunggu.

Mahdisme atau mesianisme adalah falsafah atau akidah kaum Yahudi. Mereka berpendapat bahawa al Masih adalah juru selamat yang akan membebaskan kaum Yahudi dari perbudakan dan penganiayaan bangsa-bangsa lain. Kehadiran al Masih ini akan membawa mereka kepada keadilan dan kedamaian, dan bumi akan menjadi subur.
Konsep al Masih yang merupakan keturunan dari Nabi Daud inilah yang membuat para rabi untuk mmebuat konsep kerja yang lebih nyata tapi dibungkus dalam kesucian, maka lahirlah kitab Talmud tersebut.

Adapun dalam praktik langsung di lapangan dalam bentuk non-religius maka lahirlah konsep politik jahat Zionis dalam kerangka kerja yang terkenal :The Protocol of Learned Elders of Zion. Protokol ini yang sudah masyhur dan dibuka oleh sejarah inilah kerangka kerja Zionis di dunia saat ini. Dan protokol inilah diterjemahkan secara sempurna oleh Yahudi di Amerika Syarikat dalam politik, ekonomi, budaya, pendidikan, dan seluruh elemen kehidupan.

Sebelum kita pergi kepada isi keseluruhan dari protokol tersebut, ada baiknya kitasajikan lihat terlebih dahulu isi kitab Talmud yang menjadi inspirasi isi dari protokol tersebut.

Sanhedrin, hal 2 no 58:
Bani Israel lebih tinggi darjatnya di sisi Allah daripada malaikat. Jika seorang Yahudi memukul orang Yahudi, maka seolah-olah orang itu telah memukul Tuhan. Kaum Yahudi adalah sebahagian dari Allah, seperti seorang anak merupakan sebahagian dari bapaknya. Oleh itu, apabila seorang non-Yahudi memukul orang Yahudi maka orang itu harus dihukum mati.

Bayamut, no 6:
Kaum Yahudi akan menjadi bernajis apabila ia menyentuh kuburan orang-orang non-Yahudi kerana mereka itu adalah binatang,bukan manusia.
(dalam kitab Bible, Keluaran pasal 12 ayat 16:Hari-hari raya yang suci bukanlah dijadikan untuk orang-orang asing dan bukan pula untuk anjing-anjing)

Sanhendrin (74b) Tosepoth:
Hubungan seksual orang Goim adalah seperti hubungan seksual binatang.

Orang Goim adalah istilah dalam agama Yahudi untuk panggilan orang-orang non-Yahudi, baik itu secara ras maupun agama. Pada awalnya, istilah Goim ini dinisbahkan kepada orang-orang Nasrani, namun seiring waktu Nabi Muhammad menyebarkan Islam dan mula terlihat kebohongan dan kejahatan mereka, maka istilah Goim ini semakin melebar tidak hanya untuk kaum Kristian tetapi juga untuk orang Islam dan secara umum non-Yahudi. Dalam istilah Yahudi Madinah, istilah Goim ini mereka ganti dengan istilah ummi, yaitu orang yang buta huruf dan tidak memiliki kitab petunjuk. Sebagaimana yang Allah rakam kalimah mereka ini dalam ayat ke- 75 surah Ali Imran berikut ini:
“Hal demikian kerana mereka mengatakan bahawa tidak ada dosa atas kami terhadap orang-orang ummi.”

Abhodah Zorah (22b):
Mengapa orang Goim itu najis? Kerana tidak berada pada Gunung Sinai. Kerana ketika ular memasuki Siti Hawa, ia menuangkan najis. Tetapi, orang-orang Yahudi sudah bersuci daripadanya ketika mereka berdiri di atas gunung Sinai, sedangkan orang Goim tidak demikian pada waktu itu di atas gunung Sinai, maka mereka tidak suci.

Masih banyak lagi isi dari Talmud yang begitu perkauman dan provokatif mencela dan menghina orang non-Yahudi. Ditambah lagi pemutar belit hukum riba yang merupakan salah satu hukum dari Ten Commandments ini diubah oleh mereka dalam Talmud hingga kini riba menjelma secara sistematik dalam perekonomian dunia dalam jubah perbankan dan kapitalis.

Tiada ulasan: