Jumaat, 9 Julai 2010

Sejarah bangsa Yahudi (bab 11)

Bab 11

Penerapan riba merupakan inovasi terbesar oleh Yahudi yang bertahan ratusan tahun dan riba pula menjadi malapetaka umat manusia saat ini. Kekuatan ekonomi negara-negara maju saat ini sangat bergantung pada sistem perbankan riba ini, dan disebalik itu semua adalah Yahudi merupakan watak utama pencipta “riba halal” sebagai pusat ekonomi dunia.

Sistem riba yang telah diterapkan oleh Yahudi ketika Islam belum datang di kota Madinah menjadi tidak bermaya ketika Nabi Muhammad menerapkan sistem peminjaman dan perekonomian yang sangat bertolak belakang dengan sistem riba. Akibatnya adalah sistem pasar umat Islam lebih berkembang daripada sistem pasar Yahudi yang lebih bersifat monopoli dan kapitalis.

Konsep kapitalis ini sebenarnya sudah ada di zaman Nabi Muhammad namun saat itu belum wujud teori dalam sebuah ilmu pembelajaran ekonomi. Walau demikian, Yahudi telah menerapkannya untuk mencari untung (kata lain dari penambahan modal) secara tidak adil.

Nabi Muhammad ketika berada di Madinah, beliau tidak hanya membangun masjid sebagai pusat dakwah Islam, tetapi juga membuat sistem perekonomian umat dengan membangun pasar untuk umat Islam. Yahudi melihat sistem pasar ini jelas menjejaskan mereka, tetapi di hadapan Nabi mereka bermuka manis. Mengapa demikian?

Mereka resah dan gelisah (perasaan ini berterusan terhadap Nabi dan umatnya hingga mereka melanggar piagam Madinah), kerana sistem yang mereka bangunkan selama ini dikeji oleh Nabi tetapi di sudut lain mereka tidak berani beradu debat mengenai riba ini.

Berikut disajikan ayat-ayat yang ada dalam Taurat berkaitan dengan riba:

Keluaran 22: 25
“Jikalau kamu memberi pinjaman wang kepada umatku, iaitu kepada orang miskin yang ada di antara kamu, maka jangan kamu mejadi baginya sebagai penagih hutang yang keras dan jangan ambil bunga daripadanya.”

Imamat Orang Lewi 35-37
“Maka jikalau saudaramu telah menjadi miskin dan tangannya gemetar sertamu, maka hendaklah engkau memegang akan dia, jikalau ia orang dagang atau orang menumpang sekalipun supaya iapun boleh hidup sertamu”
“Maka jangalah kamu mengambil daripadanya bunga atau laba yang terlalu, melainkan takutlah kamu akan Allahmu, supaya saudaramu boleh hidup sertamu.”
“Jangan kamu memberikan wangmu kepadanya dengan makan bunga dan makananmu pun jangan engkau berikan kepadanya dengan mengambil untung.”

Mengapa Yahudi melanggar akan syariat riba ini yang ditetapkan kepada mereka melalui Nabi Musa?

Adalah ayat yang membolehkan riba ini, tetapi ayat ini bercirikan rasialis yang mana orang Yahudi boleh menerapkan riba kepada orang non-Yahudi. Ayat ini benar-benar “seiras” Talmud dan ayat ini boleh dicurigai sebagai inovasi rabi Ezra ketika menulis Taurat. Berikut ayat yang dimaksud.

Ulangan Fasal 23 ayat 20:
“Maka daripada orang lain bangsa boleh kamu mengambil bunga, tetapi dari saudaramu tidak boleh kamu mengambil dia, supaya diberkati Tuhan Allahmu akan kamu dalam segala perkara pegangan tanganmu dalam negeri, yang kamu tuju sekarang hendak mengambil dia akan bahagianmu pusaka.”

Ayat inilah menjadi senjata mereka dalam menerapkan riba kepada non Yahudi. Dan disebaliknya ada semangat zionis yang diterapkan dalam sistem perbankan dunia,
Walaupun telah ada bank syariah dengan semangat menghilangkan praktik simpan-pinjam ala riba tetapi sebenarnya sistem perbankan ini belum lagi terlepas dari jeratan perbankan dunia ala Yahudi. Mengapa demikian? Hal ini disebabkan sistem peredaran wang masih dalam bentuk bank note yang merupakan inovasi terbesar ala Yahudi dalam pertukaran di dunia jual-beli. Dan wang bank note ini masih tetap dikawal oleh Yahudi baik dalam bentuk Dollar, Euro maupun Pondsterling.

Berbeza dengan zaman Nabi, yang mana Yahudi berputih mata dengan sisitem riba kerana pada saat itu belum ada wang dalam bentuk bank note melainkan dalam bentuk emas dan perak atau dinar dan dirham. Dan sebenarnya inilah alat pertukaran jual-beli yang benar dan bukan dalam bentuk bank note yang dicetak dengan sangat murah dari segi kos percetakannya di Amerika dalam bentuk dollar tetapi menjadi sebuah kertas yang bernilai berlipat ganda bagi mata wang lain, termasuk ringgit, walaupun kos percetakan antara dollar dan ringgit tidak jauh beza. Sebuah sistem jual-beli yang tidak adil dan dalam jual-beli dengan sistem yang tidak adil atau berimbang ini juga disebut dengan riba.

Berbeza dengan penggunaan emas dan perak yang mana nilai jual-belinya tetap sama di dunia manapun. Tetapi ini jelas mahu dihindari Yahudi. Sebagai alasan bahawa sistem jual-beli dan pasar tetap berasaskan emas dan perak maka mereka membuat peraturan bahawa bank tetap membuat bank note dengan menyesuaikan simpanan cadangan emas dan peraknya. Maka tidaklah menghairankan jika negara besar seperti Amerika yang sistem ekonominya ala riba Yahudi ini rakus akan membayar bank note bagi emas dan perak sebagai penguat di balik peredaran bank note sesebuah negara, yang sebenarnya tidak ada ertinya sama sekali bagi negara lain. Hal ini disebabkan mereka menguasai emas dan perak sementara negara lain diberi kertas ala cetakan moden tetapi jauh nilainya dari nilai emas dan perak.

Dengan sistem ekonomi ala riba ini maka tidaklah menghairankan jika begitu ramai pelaku ekonomi yang berjaya secara luar biasa dengan kekayaan yang mengkagumkan. Ramai orang-orang kaya dalam daftar orang kaya di dunia..adalah keturunan Yahudi

Tiada ulasan: