Rabu, 2 Jun 2010

Sejarah Bangsa Yahudi (bab 2)

Bani Israel di Mesir

Para sejarawan berpendapat ketika nabi Yaakub dan semua keluarganya hijrah ke Mesir, Mesir saat itu di bawah pemerintahan dinasti Hyksos pada abad kesembilan belas sebelum Masehi (1878-1580).

Hyksos adalah bangsa pengembala asal Asia yang hijrah ke Mesir. Bangsa ini berjaya memanfaatkan kelemahan penguasa Mesir pada masa itu dan membentuk empat dinasti penguasa Mesir yang seterusnya.

Semasa dinasti Hyksos, Bani Israel hidup dalam keadaan aman dan makmur. Tetapi ketika, Ahmes berjaya mengalahkan dinasti Hyksos dan mengusir mereka. Maka Mesir kembali di bawah pemerintahan bangsa asli Mesir.

Dinasti penguasa Mesir baru ini melihat bahawa Bani Israel lebih berpihak ke Hyksos daripada mereka, maka dinasti ini pun mulai merasa resah terhadap Bani Israel di Mesir.

Pada masa Ramses II, Bani Israel mengalami masa-masa yang paling sulit dalam kehidupan mereka. Hal ini disebabkan pada masa pemerintahan yang lalu, orang-orang Mesir mendapatkan perlakuan yang berbeza dalam masa dinasti Hyksos dan juga semakin banyaknya populasi mereka hingga menjadi begitu dominan dalam masyarakat.Bani Israel dijadikan budak yang hina dengan hak-hak kehidupan yang begitu jauh dari orang-orang Mesir.

Dalam keadaan tertekan inilah, muncullah pemuda terbaik dari Bani Israel yang kemudian dijadikan oleh Allah menjadi nabi sekaligus sebagai pembebas Bani Israel dari kehinaan, iaitu Nabi Musa.


Bagaimana nasib Bani Israel selanjutnya? bersambung dalam bab 3

Tiada ulasan: